Księga przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze oraz spółki cywilne, jawne i partnerskie na potrzeby ustalenia podatku dochodowego prowadzą księgę przychodów i rozchodów w systemie tzw. księgowości uproszczonej.
Zaewidencjonowanie dokumentu odbywa się po uprzedniej weryfikacji pod względem merytorycznym i formalnym. W księdze przychodów i rozchodów ewidencjonujemy jedynie przychody i koszty, których uwzględnienie dopuszcza ustawa podatkowa; a nie – jak w przypadku pełnych ksiąg – wszelkie przychody i koszty uzyskane i poniesione przez przedsiębiorstwo.
Oprogramowanie księgowe zapewnia konsolidację systemów naliczania podatku dochodowego z ewidencjami na potrzeby rozliczania podatku VAT (w systemie kwartalnym bądź miesięcznym). Do najważniejszych obowiązków podatnika VAT należy:

  • składanie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)
  • terminowa wpłata podatku.

W zakresie podatku dochodowego podatnik zobowiązany jest do wpłaty zaliczek oraz złożenie rocznej deklaracji o osiągniętym dochodzie (poniesionej stracie).
Istotnym instrumentem przy naliczaniu podatku dochodowego jest ewidencja środków trwałych pozwalająca na obniżanie podstawy opodatkowania o odpisy amortyzacyjne. Środkiem trwałym jest składnik majątku o wartości początkowej przewyższającej 10 000 zł o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności przekraczającym 1 rok. Wartość zakupu takiego środka nie zmniejsza jednorazowo podstawy opodatkowania, lecz jest rozłożona na “raty” zwiększające regularnie koszty przedsiębiorstwa aż do momentu zrównania się sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego.

Księga przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze oraz spółki cywilne, jawne i partnerskie na potrzeby ustalenia podatku dochodowego prowadzą księgę przychodów i rozchodów w systemie tzw. księgowości uproszczonej.
Zaewidencjonowanie dokumentu odbywa się po uprzedniej weryfikacji pod względem merytorycznym i formalnym. W księdze przychodów i rozchodów ewidencjonujemy jedynie przychody i koszty, których uwzględnienie dopuszcza ustawa podatkowa; a nie – jak w przypadku pełnych ksiąg – wszelkie przychody i koszty uzyskane i poniesione przez przedsiębiorstwo.
Oprogramowanie księgowe zapewnia konsolidację systemów naliczania podatku dochodowego z ewidencjami na potrzeby rozliczania podatku VAT (w systemie kwartalnym bądź miesięcznym). Do najważniejszych obowiązków podatnika VAT należy:

  • składanie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)
  • terminowa wpłata podatku.

W zakresie podatku dochodowego podatnik zobowiązany jest do wpłaty zaliczek oraz złożenie rocznej deklaracji o osiągniętym dochodzie (poniesionej stracie).
Istotnym instrumentem przy naliczaniu podatku dochodowego jest ewidencja środków trwałych pozwalająca na obniżanie podstawy opodatkowania o odpisy amortyzacyjne. Środkiem trwałym jest składnik majątku o wartości początkowej przewyższającej 10 000 zł o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności przekraczającym 1 rok. Wartość zakupu takiego środka nie zmniejsza jednorazowo podstawy opodatkowania, lecz jest rozłożona na “raty” zwiększające regularnie koszty przedsiębiorstwa aż do momentu zrównania się sumy odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową środka trwałego.